Sprawność narządów artykulacyjnych

Na prawidłową wymowę ogromny wpływ ma sprawność narządów artykulacyjnych. Rodzice, w prosty sposób, poprzez zabawę, mogą wpływać na usprawnianie artykulatorów.

GIMNASTYKA BUZI I JĘZYKA (przykłady prostych ćwiczeń)

1.    ZABAWY DŹWIĘKONAŚLADOWCZE (dzieci do 3 lat)
-    kukułka: ku-ku, ku-ku, ku-ku…
-    woda z kranu: kap, kap, kap…
-    lokomotywa: fu-fu-fu...
-    karetka: a-u, a-u, a-u...
-    osiołek: i-o, i-o, i-o…
-    wąż: sss, sss, sss…
-    mucha: bzzz, bzzz, bzzz…
-    itp.

2.    ĆWICZENIA MOBILIZUJĄCE UKŁAD ODDECHOWY
-    wdech nosem i wypuszczanie powietrza ustami
-    wdech nosem i zdmuchiwanie ustami zapalonej świeczki
-    dmuchanie na piórko, wiatraczek, itp.
-    dmuchanie na gorącą herbatę, zupę
-    nadmuchiwanie balonika (najlepiej z gwizdkiem)
-    gra na trąbce, organkach
-    puszczanie baniek mydlanych

3.    ĆWICZENIA NARZĄDÓW MOWY
a) SZCZĘKA DOLNA
-    ziewanie: Jaś chce spać i ciągle ziewa
-    przesuwanie szczęki w lewo i w prawo „uciekająca szczęka”
-    zakładanie wargi górnej na dolną i odwrotnie
(UWAGA: ćwiczenia szczęki wykonujemy bardzo powoli i ostrożnie!)

b) WARGI
-    całuski
-    parskanie
-    na przemian uśmiech się i ściąganie wargi
-    na przemian wypowiadanie samogłosek: A-U

c) JĘZYK
-    wysuwanie i chowanie języka przy szeroko otwartej buzi – „kotek pije mleczko”
-    oblizywanie ust ruchem okrężnym przy szeroko otwartej buzi – „kotek oblizuje się”
-    oblizywanie zębów na górze i na dole przy szeroko otwartej buzi (lub ich liczenie)
-    malowanie językiem podniebienia przy szeroko otwartej buzi